woensdag 8 januari 2014

Nieuwjaarskadootjes

Bij ons in de familie (aan beide kanten) hebben we nooit echt meegedaan met kadootjes onder de kerstboom, maar met nieuwjaar daarentegen, daar worden altijd kadootjes uitgedeeld door de meters en peters aan hun mete- en petekindjes en door de grootouders aan hun kinderen en kleinkinderen en bijgevolg ook in omgekeerde richting.

Dit jaar maakte ik voor de meters en peters van de kindjes een toilettas a la Eva Maria. Ze reizen allemaal graag en vaak, dus we dachten dat dat misschien wel goed van pas kon komen. En natuurlijk werden ze niet leeg afgegeven. Er rolden 2 rode versies van onder de naaimachine voor de peters, eentje met een gestippelde grijze voering en eentje met een rode voering, en voor een van de twee meters werd een vrouwelijkere, roze versie voorzien: eentje met een kortere rits en met een grijze voering met roze bolletjes. Voor deze versie heb ik het voor het eerst ook gewaagd het stiksel iets opvallender te maken door met roze garen ipv donkergrijs te werken. Dat gaf nog wel een leuk effect.


De andere meter reist tot haar grote spijt nooit, dus ik vreesde dat een toilettas dan ook niet zo goed van pas zou komen. Vandaar dat voor haar voor een speciaal paars tasje, met een grote paarse strik rond, werd gezorgd. Ik ben er jammer genoeg wel een foto van vergeten te nemen.

Het is echt een heel makkelijk patroontje en heel duidelijk uitgelegd. Na 2 versies kon ik de volgende al volledig uit het hoofd maken :-) Alleen met de afwerking van de flapjes zat ik zelfs na versie 4 een beetje in de knoei. Ik gebruikte jeans voor de buitenkant en een licht katoentje voor de binnenkant, en misschien is het door de dikte van de jeans of doordat de rits misschien net iets te ver kwam (vandaar mijn poging met een kortere rits voor de vrouwelijke versie), maar ik kreeg ze niet gekeerd zoals ik wou.
En wat ik nog geleerd heb. Als Miss Stik zegt dat ik de rits moet openlaten, dan moet ik ook luisteren! Ik ben er toch in geslaagd eentje dicht te stikken terwijl de rits dicht was. Pas toen werd me duidelijk waarom het zo belangrijk was de rits open te laten. Je krijgt die zo natuurlijk niet meer gekeerd...

Ook met oudjaar werden er dit jaar kadootjes uitgedeeld. Via lootjestrekken.nl werd beslist wie voor wie een kadootje moest kopen, het bedrag werd vastgelegd en daarna kon het denken voor iedereen beginnen. Aangezien ik opnieuw voor iets voor een man moest zorgen, was mijn beslissing snel gemaakt. Ook hij kreeg een handgemaakte toilettas gevuld met 6 verzorgingsproducten. Dit keer een blauwe versie. En daarmee is mijn jeansstof quasi op.



Stof: 
Jeans: coupon Pauli Leuven
Voering: stoffenspektakels

6 opmerkingen:

  1. Oh, die zien er allemaal even geslaagd uit! Hopelijk waren de ontvangers er allemaal blij mee. Fijn dat de tuto van pas kwam, dankjewel om te linken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker en vast! (of anders konden ze goed doen alsof ;-))

      Verwijderen
  2. Mooi! Hier werd de handleiding van Miss Stik ook gevolgd. Ik kon nog net op tijd de rits helemaal openen. Oef!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De tasjes zijn heel leuk geworden. Kleurtjes zijn subtiel maar mooi gecombineerd. Tja, jij gaat dat niet meer vergeten, 'rits open '.

    BeantwoordenVerwijderen