maandag 12 januari 2015

Kerstkadootjes en nog veel meer...

Drukke tijden de voorbije weken... De kerstvakantie was goed volgepland met allerlei leuke momenten:
de gebruikelijke kerst-en nieuwjaarsfeestjes


"Lieselot-bezoekjes" gecombineerd met gezelschapsspelletjesnamiddagen met vrienden en buren
Ook Lieselotje speelt al mee...

en zelfs op het nippertje nog een naainamiddagje met Anneleen. Mijn doopsuikerzakjesvoorraad zat er helemaal door en ze was zo lief om mij een handje toe te steken waardoor ik weer even weg kan: bedankt, Anneleen, je bent echt een schat! 

Ook Jasper wou wel een handje helpen...


Dat laatste heeft me zelfs zin doen krijgen om het komend jaar eens vaker zo'n namiddagje te organiseren. Gewoon samen naaien aan de projectjes waar ieder op dat moment zin in heeft, een stimulans om je achter de naaimachine te zetten als je er anders maar moeilijk toe komt en dat ene stuk af te werken die daar anders maar blijft liggen. Gezellig wat kletsen, een stukje taart, ... gewoon genieten... Mensen die dat ook wel zien zitten en er graag eens bij zouden zijn op zo'n naainamiddagje, mogen mij gerust altijd contacteren!
Kindjes mogen altijd meekomen als dat een probleem zou zijn! Die kunnen
, afhankelijk van de leeftijd, intussen misschien onze kindjes entertainen of omgekeerd ;-)


Allemaal superleuk dus, die kerstvakantie-activiteiten, maar wel ontzettend druk. Stilletjes ben ik blij dat de kindjes terug naar school zijn en dat ik weer wat meer tijd vind voor mezelf. :-)
Eindelijk weer wat tijd om te bloggen ook, want jullie hebben intussen nog wel 't een en 't ander van me te goed!
- De kerstkadootjes
- Mijn 10 foto's van 2014 (als jullie die uberhaupt nog wel willen zien, nu het al 2015 is :-))
- Het geboortekaartje (+ the making of) en de doopsuikerzakjes voor Lieselot
- Een kadootje voor JULLIE om mijn 2e blogverjaardag te vieren.
- Mijn bijdrage voor de Zo Geknipt 2 Sew Along
- Een kleedje als geboortekadootje voor de tweede persoon in de rij
- ...

Laat mij anders maar beginnen bij het begin... de kerstkadootjes voor de meters en peters.
Ook dit jaar gaf ik een stukje van mezelf kado. In tegenstelling tot vorig jaar toen de meters en peters elk een toiletzak kado kregen, gooiden we het dit jaar over een andere boeg. Met de geboorte van Lieselot zijn er namelijk een meter en peter extra bijgekomen en was ik er te laat aan begonnen om voor iedereen nog iets te naaien. Het werd iets dat ik al lang eens wou maken: koekjesmixen in een bokaal ofte "Chocolate Chip Cookies in a jar".


Je doet de koekjesingredienten in een bokaal, je versiert de bokaal op een leuke manier en je voegt er het recept bij, zodat de ontvanger enkel nog de verse ingredienten moet toevoegen.

Zelfgemaakte labeltjes met kerstige figuurtjes uit oud inpakpapier.

We probeerden het recept zelf al eens vooraf uit en gaven er een proevertje als extraatje bij. De eerlijkheid gebiedt mij om toe te geven dat ik enkel voor het idee, het versieren, het recept en het inpakken in stond. Mijn man zorgde in zijn eentje voor het grotere werk: het breken van de chocolade, het vullen van de bokaals met de mix en de heerlijke gebakken exemplaren naar het recept van Jeroen Meus :-)



 
Meer ideetjes voor "recipes in a jar" vind je hier.

Oh ja, Nellie schoof dit weekend bij ons mee aan tafel. Ze kwam met Willem mee in een beetje een afgetrokken kleedje dat achteraan niet eens meer dicht kleefde (brrr, in deze winterkou! Gelukkig had ze een warmer pyamaatje mee). Het idee was het voorbeeld van Ilse te volgen en voor haar wat warmere kleertjes te voorzien, maar 't is er helaas niet van gekomen. Het arme kind is vandaag op dezelfde manier terug mee naar school vertrokken.


Over school gesproken: Jasper is vrij goed gestart! De eerste twee dagen vloeiden er wel nog wat traantjes op het moment dat de schoolbel ging en hij naar zijn klas moest. Vooral het feit dat hij elke speeltijd zijn grote broer op de speelplaats zag en telkens terug afscheid moest nemen, maakten het er niet makkelijker op. Maar intussen stapt hij al flink zelf naar zijn klas, zingt hij thuis liedjes die hij in de klas geleerd heeft ("Maak nu een buiging, maak nu een buiging, ...") en neemt hij met plezier zijn boekentas op de rug om naar school te vertrekken.


En voor wie zich afvraagt hoe het nu afgelopen is met dat stashbusten in 2014? Het was een ramp :-)
Ik zou het nog eens allemaal moeten natellen, maar het komt erop neer dat ik ongeveer dubbel zoveel gekocht heb als ik verbruikt heb, terwijl net "1 in, 3 out" de bedoeling was.... Oeps!
Ik stond wel meer stil bij wat ik kocht, dus ik ben ervan overtuigd dat de situatie veel erger geweest was als ik niet met het stashbusten meegedaan had.

Voor dit jaar neem ik me voor om eindelijk een aantal van de dingen te maken die ik in gedachten had toen ik de stofjes kocht en ze op die manier te laten minderen. En ik wil ook wat meer werk maken van mijn recyKleerstapel. En verder wat vernieuwing brengen op mijn blogje...
Hoewel ik eigenlijk niet echt mee doe met het vastleggen van goede voornemens voor het nieuwe jaar, merk ik wel dat de start van een nieuw jaar wel een bepaalde schwung met zich mee gebracht heeft, waardoor ik het automatisch toch een beetje doe, zonder dat het echt als een verplichting aanvoelt om bepaalde zaken te verbeteren. Zo hebben we o.a. vol hernieuwde goesting ons wekelijks huishoudschema weer opgenomen, wat duidelijk voor meer rust in huis en in mijn hoofd zorgt. Daar doen we het tenslotte allemaal voor...

Genoeg gekletst voor vandaag. Tijd om de daad bij het woord te voegen en dat hemdje van Willem eens verder af te werken... Dat zou ook eindelijk voor wat rust in mijn hoofd zorgen :-)

7 opmerkingen:

  1. Hoera, schattige Jasper naar school. :-)
    De koekjes waren echt superlekker, nu moet ik al geen recept meer gaan opzoeken/uitrekenen, ik kan jullie schaamteloos na-apen de volgende keer dat ik ons mama eens wil verrassen!
    De doopsuikerzakjes vond ik plezant om te doen, laat het gerust weten wanneer je er nog eens aan begint en dan kom ik zeker af als ik kan! (ik veronderstel dat je nog wel een helpende hand kan gebruiken voor de babyborrel?! Niet twijfelen, zeker vragen he!)
    Straks naailes????

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe mijn best om straks af te komen! Veel zal van Lieselot afhangen... Vorige week is het me uiteindelijk niet meer gelukt.

      Ja, voor de babyborrel zal ik inderdaad wel nog een helpende hand kunnen gebruiken. Eens de 15e februari voorbij is, kan ik beter inschatten hoeveel ik er nog nodig zal hebben. Nu weet je hoe frustrerend traag het vooruit gaat he ;-)

      Fijn dat je de koekjes lekker vond! Aap gerust na! :-)

      Verwijderen
  2. Leuke peter/meter kadootjes en Lieselot ziet er een echt dotje uit! Zo een namiddagje samen naaien (en gezellig kletsen natuurlijk) lijkt me ook wel fijn, ik ga wel naar de naailes, maar dat is toch nog anders.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad! Ik ga ook wel naar de naailes (ale, de voorbije twee maand wel eventjes niet meer), maar zo gewoon gezellig thuis is toch wel nog anders en het lijkt me vooral ook een leuke manier om nieuwe mensen te leren kennen! Ben je een beetje uit de buurt (Boutersem)?

      Verwijderen
    2. Ik woon in begijnendijk, niet vlakbij, maar ook niet onmogelijk :-)

      Verwijderen
  3. samen naaien is een leuk idee. maar ja, hoe ver woon je van mij hihi. En neen, ik zadel niemand op met mijn drie kindjes en ikzelf. 't is een hoop hé. Maar je hebt leuke geschenkjes gemaakt. Jammer dat Nelly geen dikke trui bij had. Bij mij in de klas hebben ze zelfs een regenjas... tja, de juf naait hé. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met 6 kindjes in totaal gaat er inderdaad misschien niet veel meer van naaien in huis komen :-) En een goed half uur rijden is inderdaad misschien wat ver, maar als je dat zou zien zitten, hou ik je alleszins niet tegen: het zou leuk zijn je eens te ontmoeten!

      Misschien moet ik de kleertjes voor Nellie onthouden als kadootje voor de juf op het einde van het jaar ;-)

      Verwijderen